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English

Matan Porat is one of the most original voices to have emerged in recent years, with artistic activity encompassing a wide spectrum of work as a pianist and composer.

Porat’s varied concert program ranges from the complete Bach Partitas and Schubert Sonatas to Ives’ Concord Sonata and the Ligeti Concerto. His debut CD, “Variations on a theme by Scarlatti” – a 65-minute program of pieces from Couperin to Boulez which relate to Scarlatti’s Sonata K. 32 – was released on the Mirare label and was hailed as “a fantastic album that one should hear over and over again” by the Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Porat has played solo recitals at such venues as the Philharmonie in Berlin, Wigmore Hall in London, Auditorium du Louvre and Salle Gaveau in Paris, the Alte Oper in Frankfurt and 92Y in New York. He has appeared as a soloist with orchestras including the Chicago Symphony Orchestra, Polish National Radio Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia, Concerto Budapest, Geneva Camerata, SWR Sinfonieorchester, Münchener Kammerorchester, Hong Kong Sinfonietta and Jerusalem Symphony Orchestra.

An avid chamber musician, Matan Porat has participated in many distinguished festivals including the Marlboro, Lockenhaus, Ravinia, Verbier, Hohenems, Musikfest Berlin and Rheingau Festivals. Chamber music appearances include performances with the Artemis Quartet, Quatuor Ysaÿe, Cuarteto Casals, Pacifica and Jerusalem Quartets, Renaud and Gautier Capuçon, Sharon Kam, Kim Kashkashian, Emmanuel Pahud, Dorothea Röschmann, Alisa Weilerstein and members of the Guarneri Quartet. In 2011 Porat has toured with Peter Brook’s production of Mozart’s Magic Flute, in an experimental version for piano solo and 7 singers.

Born in Tel-Aviv, Matan Porat studied with Emanuel Krasovsky, Maria João Pires and Murray Perahia. He obtained his Master’s degree from the Juilliard School. Winner of the 2009 Prime Minister Award for composers, Porat studied composition with Ruben Seroussi and George Benjamin.

Porat’s works have been commissioned and performed by Andreas Scholl, Maria João Pires, Kim Kashkashian, Avi Avital, Cuarteto Casals and Nicolas Altstaedt, as well as the Academy of the Deutsches Symphonie-Orchester Berlin.
David Orlowsky’s CD, featuring Porat’s “Lux Aeterna,” won the ECHO Award in 2011; Porat’s piece “Whaam!”, recorded by David Greilsammer for Sony, was released in 2012.
Among his performed pieces are an opera, “Animal Farm”; a Requiem; a mandolin concerto; and a musical theatre trilogy for an actor and ensemble based on stories by Kafka, Orwell and Thomas Mann.

Deutsch

Matan Porat ist einer der interessantesten Künstler unserer Zeit, der sich in den letzten Jahren sowohl als Pianist, als auch als Komponist einen Namen gemacht hat.

Sein vielseitiges Konzertrepertoire reicht von allen Partiten Bachs über sämtliche Schubert Sonaten bis hin zu Ligetis Klavierkonzert. Seine Debüt-CD „Variationen über ein Thema von Scarlatti“ – ein 65 minütiges Programm mit Werken von Couperin bis Boulez, die alle in Beziehung zu Scarlattis Sonate K. 32 stehen – wurde beim Label Mirare aufgenommen und von der Frankfurter Allgemeinen Zeitung als „ein phantastisches Album, man muss es wieder und wieder hören“, gefeiert.

Porat spielte Klavierabende in der Berliner Philharmonie, im Pariser Auditorium du Louvre und Salle Gaveau, in der Wigmore Hall in London, 92Y in New York, sowie in der Alten Oper Frankfurt. Als Solist konzertierte er mit dem Chicago Symphony Orchestra, dem National Polish Radio Symphony Orchester, der Sinfonia Varsovia, dem SWR Sinfonieorchester, der Geneva Camerata, dem Concerto Budapest, dem Münchner Kammerorchester, der Hong Kong Sinfonietta und dem Jerusalem Symphony Orchestra.

Als begeisterter Kammermusiker ist er gern gesehener Gast bei den Festivals in Marlboro, Lockenhaus, Musikfest Berlin, Ravinia, Verbier, Delft, beim Heidelberger Frühling und Rheingau Festival. Er konzertierte unter anderem mit dem Artemis Quartett, Quatuor Ysaÿe, Cuarteto Casals, Pacifica und Jerusalem Quartett, mit Renaud und Gautier Capuçon, Sharon Kam, Kim Kashkashian, Emmanuel Pahud, Dorothea Röschmann, Alisa Weilerstein und mit Mitgliedern des Guarneri Quartetts. Mit der Produktion von Peter Brooks Version der „Zauberflöte“ für Solo-Klavier und 7 Sänger ging er auf Welttournee.

In Tel-Aviv geboren, Matan Porat studierte bei Emanuel Krasovsky, Maria João Pires und Murray Perahia. Seinen Masterabschluss erhielt er an der Juillard School. 2009 wurde Matan Porat mit dem Prime Minister Award für seine kompositorische Arbeit ausgezeichnet und konnte sich damit als Komponist bei Ruben Seroussi und George Benjamin weiterbilden.

Unter anderem gaben Andreas Scholl, Maria João Pires, Kim Kashkashian, Avi Avital, Cuarteto Casals und Nicolas Altstaedt, sowie die Akademie des Deutsches Symphonie-Orchesters Berlin bei Matan Porat Kompositionen in Auftrag, die bei den Festivals in Montpellier, Schleswig-Holstein und Gstaad uraufgeführt wurden. David Orlowskys Aufnahme von Matan Porats Werk „Lux Aeterna“ wurde 2011 mit dem ECHO Klassik ausgezeichnet. 2012 wurde das Stück „Whaam!“ in der Interpretation von David Greilsammer bei Sony veröffentlicht. Weiterhin zählen die Oper „Animal Farm“, ein Requiem, ein Mandolinenkonzert und eine Musiktheater-Trilogie basierend auf Werken Kafkas, Orwells und Thomas Manns zu Porats herausragenden Kompositionen.

Français

Matan PORAT est l’une des voix les plus originales ayant émergé au cours des dernières années, avec plus d’une corde à son arc, s’exprimant aussi bien en tant que pianiste qu’en tant que compositeur.

Son répertoire de concert inclut l’intégrale de Partitas de Bach, l’intégrale des Sonates de Schubert, la sonate “Concord” de Ives ainsi que le Concerto pour piano de Ligeti. Son premier CD “Variations sur un thème de Scarlatti” – un programme de 65 minutes comportant des oeuvres de Couperin à Boulez en rapport avec la Sonate de Scarlatti K.32 – a été enregistré pour le label Mirare et a été salué par la Frankfurter Allgemeine Zeitung comme étant un “superbe album à écouter encore et encore”.

Il a joué des récitals en solo dans des salles de concert telles que la Philharmonie de Berlin, l’Auditorium du Louvre et la salle Gaveau de Paris, l’Alte Oper de Francfort et le Wigmore Hall de Londres. Matan Porat a donné des concerts en tant que soliste avec l’Orchestre Symphonique de Chicago, l’Orchestre Symphonique National de la Radio Polonaise, Sinfonia Varsovia, l’Orchestre de Chambre de Munich, SWR Sinfonieorchester, le Hong Kong Sinfonietta et l’Orchestre Symphonique de Jerusalem.

Cet interprète passionné de musique de chambre est toujours le bienvenu aux festivals de Marlboro, Lockenhaus, Ravinia, Verbier, Delft, Rheingau et Musikfest Berlin. Parmi ses autres apparitions dans ce répertoire, le pianiste a joué avec les quatuors de Artemis, Ysaÿe, Cuarteto Casals, Jerusalem, Pacifica et Modigliani ainsi qu’avec Renaud et Gautier Capuçon, Sharon Kam, Kim Kashkashian, Emmanuel Pahud, Dorothea Röschmann, Alisa Weilerstein et des members du Quatuor Guarneri. Matan Porat a effectué une tournée avec la production de Peter Brook de La Flûte enchantée de Mozart dans une version expérimentale pour piano solo et sept chanteurs.

Né à Tel-Aviv, il a étudié avec Emanuel Krasovsky, Maria João Pires et Murray Perahia, et a obtenu son Master à la Juilliard School de New York.
Lauréat du Prime Minister Award 2009 en tant que compositeur, il a également étudié la composition avec Ruben Seroussi et George Benjamin.

Matan Porat a composé des œuvres commandées par Andreas Scholl, Maria João Pires, Kim Kashkashian, Avi Avital et l’Orchesterakademie du DSO Berlin, qui ont donné lieu à des créations aux festivals de Montpellier, Schleswig-Holstein et au festival Menuhin de Gstaad. Un CD de David Orlowsky comportant notamment le “Lux Aeterna” de Porat a remporté le prix ECHO en 2011, alors qu’une autre pièce, “Whaam!”, interprétée par David Greilsammer, est sortie chez Sony en 2012. Au nombre de ses œuvres ayant connu les honneurs de la scène, citons notamment l’opéra “Animal Farm”, un requiem, un concerto pour mandoline et orchestre ainsi qu’une trilogie de théâtre musical pour acteur et ensemble inspirée par des nouvelles de Kafka, d’Orwell et de Thomas Mann.